شنیده اید که می گویند:
پشت
هر مرد بزرگ، زنی بزرگ
ناپلئون بناپارت
راستی، زنی با تحمل فقر وبدبختی
وازدست دادن پسرش را چه می نامند
؟؟؟
Saturday, January 28, 2012
Friday, January 27, 2012
Thursday, January 26, 2012
ﺯﯾﻮﺭﺁﻻﺕ ﺯﻧﺎﻥ:
ﺯﯾﻮﺭﺁﻻﺕ ﺯﻧﺎﻥ: ـﺍﻧﻮﺍﻉ ﮔﻮﺷﻮﺍﺭﻩﻫﺎ:ﺩُﺭّـﻭﺍﻟﯽـﻧﺎﻟﻮﮎ ـﭼُﻠُﻤﺐـﺟُﻤﮑﻪـﺑﺎﺩﯼ
ﻭ…. ـﮐﯿﺪ:ﺍﺯ ﻃﻼ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﯼ ﺳﺮ ﻓﺮﻭ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻃﺮﻑ ﺩﻭ ﮔﻮﺵ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﻣﯽﺁﯾﺪ
ﻭ ﺩُﺭّ ﺭﺍ ﻧﮕﻪ ﻣﯽﺩﺍﺭﺩ. ـﭼَﻼّ:ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻧﮕﺸﺘﺮﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺻﻄﻼﺡ ﻣﺤﻠﯽ ﻣُﻨﺪﺭﯾﮏ ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ
ﻣﯽﺷﻮﺩ. ـﮐَﭙَﮑﻮَ:ﻧﯿﻢﮐﺮﻩﻫﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﻃﻼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ ﻗﻄﻌﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﭘﺎﺭﭼﻪ ﻣﯽﺩﻭﺯﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﮔﺮﺩﻥ
ﻣﯽﺑﻨﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺩﺍﻧﻪﻫﺎﯼ ﻓﯿﺮﻭﺯﻩ ﻭ ﯾﺎﻗﻮﺕ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﺰﺋﯿﻦ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ـﭘﺎﺩﯾﮓ:ﻣﭻ ﺑﻨﺪ ﻧﻘﺮﻩﺍﯼ ﯾﺎ
ﻃﻼﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﭻ ﭘﺎ ﻣﯽﺑﻨﺪﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻦ ﺻﺪﺍ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﻣﻌﻤﻮﻻً ﻧﻮﮐﺮﻫﺎ ﺍﺯ ﺁﻥ
ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﻗﻊ ﺭﻗﺺ ﺻﺪﺍﯾﯽ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺑﺎ ﺻﺪﺍﯼ ﺩﻫﻞ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ـﭘﻮﻟّﻮﮎ:ﺍﺯ
ﻃﻼ ﺩﺭﺳﺖ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﺍﺥ ﺑﯿﻨﯽ ﻧﺼﺐ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ـﭘﻠﻮﻩ:ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺑﯿﻀﯽ ﺍﺯ ﻃﻼ ﻭ ﻓﯿﺮﻭﺯﻩ
ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﺍﺥ ﻏﻀﺮﻭﻑ ﺑﯿﻨﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ. ـﺳﻨﺠﺎﻕ)ﺗﺎﺳِﻨﯽ:(ﺍﺯ ﻃﻼ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﯿﻤﻪﺩﺍﯾﺮﻩﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺭﻭﯼ ﺁﻥ
ﯾﺎﻗﻮﺕ ﯾﺎ ﻓﯿﺮﻭﺯﻩ ﮐﺎﺭ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪﺍﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻟﺒﺎﺱ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﻠﻮﭺ ﺑﺠﺎﯼ ﺩﮐﻤﻪ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﯽﺭﻭﺩ.
ـﺳﺎﯾﺮ ﺯﯾﻮﺭﺁﻻﺕ:ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ:ﻟَﺮﺯﻭﮎـ
ﺗﮏـﻧﺎﻟﻮﮎـﻣﻬﺮﮒـﻓﯿﺮﻭﺯﮎـﻣﻮﺩﯼ ﻭ
طراحی مد و لباس صنعت دیرینه قوم بلوچ
طراحی مد و لباس صنعت دیرینه قوم بلوچ
طراحی مد و لباس به یک حرفه پر رونق و جذاب در دنیای امروزی مبدل گشته است و با توجه به تحول چشمگیر در صنعت مد و لباس این بخش توانسته قسمت اعظم اقتصادی بسیاری از کشورها را شکل دهد و به عنوان برند اقتصادی آن کشور ها خود نمایی کند. در جهان امروز از لباس تنها وسیله ای برای پوشش و یا محافظت در برابر سرما و گرما استفاده نمی شود بلکه از منظر شرکت ها و کمپانی ها، طراحی مد و لباس جزو مشاغل پر درآمد بشمار می آید.
پوشش مردم از آغاز و در طول تاریخ بشر همیشه در حال تحول بوده و گذشت زمان آن را به شکل های مختلف بر تن انسان ها پوشانده و مکان زندگی نوع جنس آن را تغییر داده ، اما بر خلاف بسیاری از مردم قبایل و ساکنین دیگر مناطق جهان و ایران که لباس بومی و نشان هویت خود را به دور انداخته اند ، مردم بلوچ پوششی همیشه ثابت داشته اند و همجواری و همنشینی با دیگر فرهنگ ها باعث نشده تا اصالت و شکل لباس آنان به کلی تغییر کند، شاید در دوره های مختلف زمانی لباس مردم بلوچ هزاران طرح به خود دیده ، ولی از چهارچوب و شکل اصلی خود خارج نشده است .
نکته مهم اینجاست ، متاسفانه تاکنون به این بازار پر رونق پوشاک در بلوچستان که به عنوان یکی از هنرهای اصیل در جامعه ایران وجود دارد آن طور که باید و شاید توجه و معرفی نشده و اگر هم نیم نگاهی در بخش هایی به آن شده آنقدر نبوده که بتواند با سایر بازارهای ملی و بین المللی رقابت کند زیرا برای ماندن در بازار طراحی و رقابت با مدهای روز که هر لحظه تغییر می کنند نیاز است اداره این صنعت از شکل سنتی خارج شود .
در بلوچستان طراحی و مد هیچ وقت مکانی مرجع برای طراحان وجود نداشته تا طراحان بتوانند کارهایشان را به نمایش و داوری بگذارند و همیشه یک طرح با خلاقیت یک خیاط و یا خوش ذوق بودن مشتری وارد بازار می شود و بعد مخاطبان خود را پیدا می کند.
البته نباید حرکت های خوب بعضی طراحان کشور که با بکار بردن هنر سوزن دوزی بلوچی در مانتو و شلوار به معرفی آن کمک کرده اند را از یاد برد ولی اگر چاره ای برای مقابله با ورود سوزن دوزی های وارداتی از کشورهای افغانستان و پاکستان به کشور اندیشیده نشود ممکن است از این هنر اصیل همین پارچه های وارداتی باقی بماند که فقط رنگ و شکل سوزن دوزی بلوچی را دارند و اثری از هنر دست زنان بلوچ در آن نیست.
صدها نوع و مدل سوزن دوزی با نقش هایی اصیل در مناطق بلوچستان وجود دارد که تا کنون اقدامی شایسته از طرف متولیان ومسوولین برای حفظ آن صورت نگرفته است و از آنجایی که ضرورت لباس ملی هر روز بیش از گذشته احساس می شود و با درنظر گرفتن اهمیت تزئین لباس در بین ایرانی ها ، سوزن دوزی بلوچی به عنوان لباس قوم بلوچ تنها یکی از هنرهای طراحی لباس منحصر به فرد کشور است که می تواند در این زمینه ایفای نقش کند و می تواند یکی از لباس های پیشنهادی باشد تا سهم بسزائی در طراحی لباس ملی داشته باشد ، هنری برخوردار از ظرافت دوخت و تنوع رنگ که ریشه های این هنر را فقط می شود در لایه های زیرین تاریخ قومی منطقه پیدا کرد.
Subscribe to:
Posts (Atom)